Za każdym razem kiedy mamy jakieś święto tysiące ludzi jak zombi chodzi po sklepach w poszukiwaniu pomysłu na prezent. W końcu kupują nikomu niepotrzebne przedmioty na ostatnią chwilę bo nie mają żadnego pomysłu na trafiony prezent. Kupują książki, których nikt nie przeczyta, skarpety których każdy ma pełno czy ozdoby niepasujące do niczego. Wydają pieniądze na przypadkowe przedmioty, a mogliby je wydać u ciebie na twoje usługi…
W Polsce co roku na święta Bożego Narodzenia każdy Polak wyda średnio 482 zł, a to jeszcze nie wszystko. Są przecież Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, babci, urodziny, imieniny… Rynek prezentów jest warty miliardy. Polacy wydają na prezenty ogromne pieniądze i mogą je wydać także w twojej firmie. Nie ważne czy prowadzisz salon kosmetyczny, restaurację, firmę szkoleniową, czy jakąkolwiek inną. Praktycznie każdą usługę możesz sprzedać jako bon na prezent pod warunkiem że poznasz i wprowadzisz w życie zasady z tego artykułu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zrobić bon podarunkowy, który będzie się dobrze sprzedawał
- co powinien zawierać bon, aby klienci chętnie go kupowali
- jak opisać bon i jak go nazwać
- jak prezentować i reklamować bony podarunkowe
Dzięki tym wskazówkom:
- zdobędziesz nowych klientów, którzy normalnie by do ciebie nie trafili
- sprzedasz więcej swoich usług w postaci ponów podarunkowych
- zwiększysz sprzedaż w trudnym okresie pandemii nawet jeśli teraz nie możesz świadczyć usług
Dodatkowe wskazówki na temat skutecznych promocji:
- Jak zrobić udaną promocję (nie tylko) świąteczną?
- Trzy promocje sprzedaży, które warto stosować
- Jak robić skuteczne promocje cenowe?
- Pomysł na promocję bez obniżania ceny
Bony podarunkowe to bardzo popularny pomysł na sprzedaż usług w alternatywny sposób w kilku branżach, np. w salonach urody. Jednak mogą z nich korzystać także inne firmy takie jak restauracje, firmy szkoleniowe i w zasadzie wszystkie firmy usługowe, które potrafią ciekawie zaprezentować swoje usługi. To sposób na dodatkowe przychody bez konieczności świadczenia usługi od razu, co w tym roku ma szczególne znaczenie.
Po co kupujemy prezenty?
Niestety większość firm w ogóle nie oferuje bonów lub robi to źle nie wykorzystując całego potencjału jaki niesie ze sobą ten pomysł. Zwykle bon podarunkowy jest w formie eleganckiego vouchera, na którym sprzedawca wypisuje kwotę za jaką obdarowany będzie mógł skorzystać z usług w określonym czasie. Bony podarunkowe mogą być super pomysłem, ale większość firm sprzedaje je jak normalne usługi, a nie jak prezenty. Normalna usługa jaką świadczysz na co dzień swoim klientów to zupełnie co innego niż prezenty.
Zastanów się po co kupujemy prezenty?
– Chcemy sprawić drugiej osobie przyjemność.
O czym myślimy, kiedy kupujemy prezent?
– O tym jak zareaguje obdarowana osoba. Co sobie pomyśli, co poczuje…
To z takimi myślami chodzimy po sklepach w przedświątecznym czasie szukając prezentu dla mamy, żony czy przyjaciela. Nie kupujemy przedmiotu, kupujemy wyobrażenie. I tak naprawdę prezentem może być dowolny przedmiot czy dowolna usługa, pod warunkiem, że jej oferta wzbudzi w kliencie odpowiednie wyobrażenie. Nie ważne co to jest. Ważne jakie myśli wywołuje.
Wybierając prezent chcemy, aby obdarowany poczuł się wyjątkowo, ale my sami też chcemy czuć się wyjątkowo. Chcemy mieć poczucie, że wybraliśmy ciekawy, niebanalny prezent. Zwykłe, codzienne przedmioty nie mają takiej mocy. Szukamy zwykle czegoś wyjątkowego.
Jeśli chcesz dobrze sprzedawać bony podarunkowe to przyjrzyj się jak działają firmy typu Wyjątkowy Prezent, które specjalizują się w sprzedaży gotowych prezentów. Te firmy nie posiadają swoich produktów, nie świadczą żadnych usług, a co roku generują wysokie przychody sprzedając wyobrażenia. Spójrz na ich stoiska, albo ich strony internetowe, a od razu zobaczysz o co w tym, wszystkich chodzi.
Jak zrobić bon podarunkowy?
Popatrz na swoje usługi przez pryzmat prezentu. Zastanów się jakie korzyści usługa daje klientowi. Ty sprzedajesz jedno, ale klient pragnie zupełnie czegoś innego. np. zabieg mikrodermabrazji to dla klienta poprawa wyglądu twarzy i lepsze samopoczucie. Wyciągnij ze swojej usługi tę główną korzyść, a w zasadzie z każdej z nich zrobisz fajny, niebanalny prezent.
Stosując te zasady sprawisz, że twój klient szybko wyobrazi sobie jak jego obdarowany cieszy się z prezentu. Ułatwisz mu wybór odpowiedniego prezentu i tym samym sprawisz, że twoje bony podarunkowe będą chętnie kupowane nie tylko przed świętami.
1. Bon podarunkowy na usługę zamiast bonu na kwotę
Bony na kwotę to najbardziej powszechny błąd na bonach podarunkowych. Bon na określoną kwotę do wydania kupują przeważnie stali klienci realizując usługi z których zwykle korzystają. Bon na kwotę nie buduje wyobrażenia, nie kieruje myśli w konkretną stronę. 300 zł to 300 zł i nic więcej.
Na stoiskach z prezentatami nie znajdziesz bonów na kwotę. Są tylko konkretne usługi, które tworzą określone wyobrażenia: Relaksujący Masaż Czekoladowy, Pakiet Przeżyć „Chwile Radości”, Tajemnicza Kolacja – interaktywny spektakl z ucztą dla dwojga czy Włoska Kolacja Dla Dwojga. Bon na konkretną usługę zwraca uwagę ponieważ tworzy już określone wyobrażenie.
Bon na relaksujący masaż z czekoladą przy świecach to już konkretny obraz w naszej głowie. Czujemy ten zapach, czujemy ciepło świec, słyszymy relaksującą muzykę i wyobrażamy sobie obdarowanego w takiej sytuacji. Znacznie szybciej klient zdecyduje się na zakup bonu mając w głowie takie myśli. Łatwiej wybrać prezent dla konkretnej osoby mając do wyboru takie konkretne propozycje.
2. Odpowiedni opis i nazwa
Bon podarunkowy nie powinien być zwykłą usługą z cennika. To ma być prezent, a nie zwykła usługa jaką może kupić każdy w każdej chwili. Opakuj standardową usługę w dodatki takie jak poczęstunek, konsultacja, czy np. rekomendacja domowej pielęgnacji w przypadku salonów urody. Restauracja może przygotować specjalny stolik z inną dekoracją i obsługą. Takie rozszerzenie usługi można przygotować dla każdej branży. Opisując poszczególne elementy ułatwisz kupującemu proces tworzenia wyobrażenia wyjątkowości i idealnego dopasowania.
3. Bon na konkretną okazję
Nasze mózgi działają jak automaty: szukam prezentu na święta > widzę bon na święta z mikołajem > cyk, zaskoczyło > kupuje… Przed świetami w sklepach znajdziesz mnóstwo standardowych produktów ze zmienionym na świąteczne opakowaniem. Producenci wiedzą, że ludzie działają jak automaty. Zbliżają się święta, z głośników leci kolęda, klient widzi czekoladę z choinką na opakowaniu i od razu wkłada ja do koszyka. Nie miał zamiaru kupować czekolady, ale magia świąt zadziałała. No dobra, to nie magia tylko dobry marketing, który też możesz wykorzystać. Dlatego tak ważne jest, aby mieć bony na każdą okazję. Bon na święta z motywem świątecznym, bon na walentynki z serduszkiem, bon na dzień matki z odpowiednią dedykacją, i tak dalej…
Tymczasem większość firm ma jeden wzór ogólnego bonu na cały rok. To marnowanie potencjału i nie wykorzystywanie ogromnej siły ludzkiej psychiki. Druk cyfrowy nie jest drogi i bez problemu wydrukujesz rożne bony na każdą okazję. Zdziwisz się gdy zobaczysz wdzięczność klientów, którzy znajdą u ciebie gotowy pomysł na oryginalny prezent, dokładnie taki jakiego szukali.
4. Odpowiednie opakowanie
Bony podarunkowe to sprzedaż wyobrażeń. Jednak wyobrażenia są bardzo ulotne i łatwo je zgubić skupiając myśli na czymś innym. Dlatego tak ważne jest fizyczne przedstawienie prezentu. Sam voucher schowany w kopercie nie wygląda jak typowy prezent. Lepiej zapakować go w grubszy karton pub pudełko.
Pamiętaj, że klient wyobraża sobie jak jego prezent będzie wręczany lub jak będzie prezentował się pod choinką wśród innych rodzinnych prezentów. Nawet małe pudełeczko wygląda lepiej niż cienka koperta. Biorąc do ręki pudełko klient czuje, że kupuje coś konkretnego. Łatwiej mu wtedy podjąć decyzje o zakupie, Takie opakowania bez trudu zamówisz np. na Allegro. Warto dodać od tego np. świąteczną wstążkę z kokardką, która również nie musi być droga nawet zamówiona z nadrukowanym logiem firmy.
5. Aktywna reklama
Ostatni element układanki to aktywna promocja. Nie wystarczy powiadomić klientów, że masz w ofercie bony na prezent. Trzeba zrobić coś więcej. Przede wszystkim przygotuj prezentację oferty na swojej stronie internetowej: nazwy prezentów, opisy i najważniejsze zdjęcia. Pokaż na zdjęciach jak wygląda sam voucher, jak wygląda zapakowany w pudełko ze wstążką, jak prezentuje się w rękach, a nawet pod choinką.
Zadbaj o możliwość zamówienia bonu bezpośrednio na stronie. To wielokrotnie zwiększa szanse na sprzedaż. Taki moduł internetowego sklepu można szybko wdrożyć na stronę opartą o system wordpress (piszę o tym w tym poście: https://www.facebook.com/ZyskownaFirma/posts/1461115697410810).
Następnie zadbaj o prezentacje w miejscu sprzedaży. Twoi obecni klienci najszybciej zainteresują się taką propozycją, na pewno każdy z nich ma kogo obdarować. Ładnie zaprezentowane pudełka z bonami będą zwracać uwagę. Ułóż je w dostępnym miejscu, tak aby każdy mógł je dotknąć, obejrzeć i przeczytać zawarte na nich informacje.
W końcu reklamuj cały czas swoje prezenty za pomocą płatnej reklamy na Facebooku. W ten sposób docierasz do osób spoza kręgu twoich klientów. Przygotuj kilka wersji reklam, które prezentują zarówno prezenty w formie usługi jak i same bony podarunkowe. Odpowiednio targetując reklamę na lokalizację i grupy odbiorców możesz podsuwać idealne pomysły na prezenty osobom które ich potrzebują. Tak jak na przykładzie reklama kierowana do mężczyzn prezentuje typowe prezenty dla kobiet. Napomnij o tworzeniu grup retargetingowych osób, które klikały reklamę i wchodziły na stronę z prezentami. Większość ludzi zakup prezentu zostawia na ostatnią chwilę.
W tym roku w związku zamknięciem galerii handlowych może paść rekord jeśli chodzi o zakupy w internecie. Możesz na tym bardzo dobrze skorzystać realizując ten pomysł w swojej firmie.
Jeśli masz jakieś pytania lub swoje sugestie podziel się nimi w komentarzu pod spodem.
Hej, ciekawy pomysł. Moja firma świadczy usługi prania tapicerki meblowej. Czy uważa Pan że tego typu usługi także wypada oferować jako bon podarunkowy?
Tak, nie ma powodu żeby się ograniczać.
Bardzo przydatny artykuł. Co prawda Bony sprzedaje już od dawna, ale z ww materiału wyciągnęłam cenne wskazówki