Święta to niezwykły czas dla każdego z nas. To także okazja dla wielu firm na dodatkową sprzedaż. Nie jest tajemnicą, że w okresie przedświątecznym wydajemy znacznie więcej nie tylko na prezenty, ale także na własne potrzeby i przyjemności. Nic dziwnego, że w prawie każdej firmie można liczyć na promocje świąteczne. Jeśli Ty także ją planujesz to w tym artykule znajdziesz kilka cennych i ciekawych wskazówek na zwiększenie jej skuteczności.
Czy świąteczny rabat to dobry pomysł?
Ograniczając się tylko do standardowego rabatu i banalnego hasła „Promocja Świąteczna” tak naprawdę tylko stracisz. Z takiej promocji w większości korzystają stali klienci, którzy dobrze znają ofertę i którzy… tak czy inaczej kupowali by w tym okresie.
Pomyśl czy radość ze świąt to tylko kwestia większej ilości jedzenia na stole? Raczej nie! Większy rabat też nie będzie wystarczającym argument dla klientów. Zamiast tradycyjnej obniżki przygotuj promocję godną tego okresu. Taką którą długo będą pamiętać.
To co nierozerwalnie kojarzy mi się się ze świętami to kalendarz adwentowy. Służy on do odliczania dni od pierwszego dnia grudnia do Wigilii Bożego Narodzenia. W okresie adwentowym codziennie otwiera się jedno okienko czy szufladka odsłaniając drobną niespodziankę i jednocześnie przybliżając nas o jeden krok do Wigilii.
Jeśli się dobrze zastanowić to idea kalendarza adwentowego jest niczym innym jak doskonałym działaniem promocyjnym, które buduje napięcie i skupia uwagę na najważniejszym wydarzeniu. Cały kalendarz to zapowiedź oczekiwanych świąt. Zaskoczeniem są poszczególne niespodzianki ukryte w kolejnych okienkach. Wszystko w wyjątkowej otoczce i z nieuniknionym ograniczeniem czasowym.
Wykorzystując te same pomysły leżące u podstaw idei kalendarza adwentowego masz szansę skupić uwagę klientów na swojej ofercie i skutecznie zachęcić do zakupu.
Wyjątkowość
W okresie świątecznym i przedświątecznym wszystko ma wyjątkowy charakter. Twoja oferta promocyjna również powinna do tego pasować. Na tę okazję warto przygotować „odświętne” usługi. Może to być zupełnie nowa, jednorazowa oferta, albo znane usługi, ale zaserwowane w odświętnej otoczce.
Zapowiedzi i oczekiwanie
Odliczanie do jakiegoś ważnego wydarzenia zawsze daje nam wiele emocji! Tak właśnie jest w przypadku świąt. Liczymy każdy kolejny dzień, który zbliża nas do Wigilii. Im więcej wokół przypominających o świętach komunikatów tym większe napięcie i oczekiwanie.
Wykorzystaj ten psychologiczny efekt i zanim poinformujesz klientów o promocji wprowadź kilka zapowiedzi. Wyznacz datę rozpoczęcia promocji i na 2 tygodnie wcześniej zacznij rozsyłać intrygujące zapowiedzi. Opowiedz o tym co szykujesz, ale nie zdradzaj wszystkiego. Zostaw trochę tajemnicy, która będzie budować napięcie i przytrzyma uwagę klientów do samego końca.
Zaskoczenie
Największą radość podczas rozpakowywania świątecznych prezentów daje to, że nie do końca wiemy co dostaniemy. Zaskoczenie to bardzo przyjemne uczucie, które buduje lojalność. Jeśli już tylko klient utwierdzi się, że poznał wszystkie warunki oferty zaskocz go dodatkowym prezentem niespodzianką lub wprowadź korzystną modyfikację.
Ograniczenie
Święta są tylko raz w roku. Tylko raz w roku dostajemy prezenty na gwiazdkę. Promocja świąteczna powinna być także unikalnym wydarzeniem. Konkretne określenie terminu końca to podstawa skuteczności. Im bardziej wyjątkową ofertę przygotujesz tym łatwiej będzie spełnić ten warunek.
Na koniec jeszcze jedna ważna uwaga. Kalendarz adwentowy przypomina o świętach przez 24 dni. Twoja kampania promocyjna również nie powinna sprowadzać się do jednorazowego komunikatu. Jedna wysyłka wiadomości sms czy e-maila to za mało. Skuteczna kampania to seria wiadomości na które składają się zapowiedzi i kilkakrotne przypomnienia. Spełniając tylko ten warunek możesz kilkakrotnie zwiększyć skuteczność swoich działań.
Bardzo ciekawy artykul. Na pewno wykorzystam klika pomysłów. Pozdrawiam.
Bardzo ciekawy pomysł, sama bym do tego nie doszła. Ma Pan talent! Na pewno zastosuje tą fajną ofertę, super ? pomysł. Jestem zachwycona!!!
Dziękuję
Bardzo ciekawy pomysl. Chetnie wykorzystam ten chwyt promocyjny w swoim gabinecie. Dzieki temu bede miala sznase przyciagnac nowych klientow, ktorzy wiem ze obsewuja moja strone, ale jeszczd nie zdecydowali sie przyjsc. A stali klienci beda zachwyceni tym pomyslem. Postaram sie przygotowac male prezenty z logog abinetu.
Porównanie promocji do kalendarza adwentowego na pewno ma coś w sobie, jednak moim zdaniem w każdej branży okres przed i poświąteczny wygląda inaczej 🙂 może jakiś konkretny przykład jak to wygląda w danej firmie/branży?
Pomysł na artykuł i wykorzystanie kalendarza adwentowego jako analogii do działań marketingowych – bardzo fajny. Ale właśnie, przyłączam się do prośby Oli, przykład wskazany!
Reprezentuję całkiem inny typ działalności, niż biznes, bo organizację non-profit. Co ciekawe, wiele aspektów poruszanych przez Autora ma odniesienie w działalności w obszarze marketingu społecznego. Artykuł o promocjach na pewno wykorzystamy w naszych działaniach. I nie tylko ten. Dzięki!
Dziękuję Michał za kolejny świetny pomysł. W tym roku nie zdążę już go wykorzystać, ale podsunął mi plan, który zapiszę i na 100% wdrożę przed Świętami w przyszłym roku. To czym się zajmuję zawodowo, wartość, którą daję ludziom i usługi, które proponuję – idealnie komponują się z tym pomysłem. Dzięki wielkie i nie mogę się doczekać na kolejne – równie ciekawe pomysły i podpowiedzi. P.S. Czytałam już wiele Twoich artykułów i e-booka, na prawdę super wiedza – której szukałam i duża wartość. Doceniam to 🙂
Świetny i przede wszystkim inspirujący do tworzenia nie tylko świątecznych promocji pomysł. Dzięki za motywację do działania, którą dajesz z każdym nowym artykułem. Czytam je od jakiegoś czasu i jestem zachwycona tym co w nich znajduje.