Reklamy na facebooku

Bez dwóch zdań reklamy na Facebooku są obecnie najlepszym sposobem na poszukiwanie nowych klientów. Nie ważne do kogo kierujesz swoją ofertę, ważne że ponad 14 milionów polaków korzysta z tego medium. Na pewno wśród nich znajdują się Twoi klienci. Dodajmy do tego łatwość w samodzielnej publikacji reklam, niską cenę i wychodzi nam idealny sposób reklamy dla małej firmy. No właśnie, tylko czy z tą ceną to jeszcze aktualne?

Do niedawna mogłem śmiało opowiadać, że za niewielkie pieniądze można zdobywać setki nowych klientów w miesiącu poświęcając tylko dwie – trzy godziny na przygotowanie landing page, autorespondera i reklamy na Facebooku. Dzisiaj już się mocno zastanowię zanim coś takiego powiem. Wspominałem już o tym w zeszłym roku, że z każdym rokiem będzie coraz trudniej i drożej. Obecnie zmiany zachodzą na tyle szybko, że zaczynam się martwić czy czasem już niedługo reklamy na Facebooku staną się całkowicie nieopłacalne dla właściciela małej, lokalnej firmy.

Dzisiaj nie wystarczy stworzenie reklamy na Facebooku bo nie wszystkie reklamy będą pokazywane. Jest ich po prostu coraz więcej, a Facebook nie chce odstraszać użytkowników zalewem reklam na każdy temat. Woli ograniczyć wyświetlanie reklam rekompensując to sobie wyższymi opłatami.

Dystrybucja reklam na Facebooku zależy od kilku czynników takich jak oferta, konkurencja na rynku, grupa docelowa i historia wyników reklamy. Jeśli chcesz dalej korzystać z ogromnego źródła potencjalnych klientów musisz je uwzględnić w procesie przygotowania reklamy. Oto na co należy zwrócić szczególną uwagę:

Negatywne reakcje

Reklamy na Facebooku są oceniane w podobny sposób jak darmowe treści. Facebook chętnie pokazuje reklamy na które ludzie pozytywnie reagują natomiast blokuje reklamy które nie wzbudzają zainteresowania i są ukrywane przez użytkowników. Na początku reklama zostanie pokazana bardzo małej grupie osób, a jej reakcje posłużą do decyzji o jej dalszych losach. Jeśli reklama nie jest dopasowana do odbiorców, zdjęcie jest mało atrakcyjne lub irytujące użytkownicy mogą ukrywać reklamę przez co jej pokazywanie będzie bardzo ograniczone. Niestety nie ma możliwości usunięcia negatywnych opinii. Jedyne rozwiązanie to stworzenie kampanii jeszcze raz.

Zalecenie: bardzo starannie dobieraj zdjęcia i treści, odrzuć kontrowersje i nachalne oferty. Przygotuj kilka wersji reklamy i sprawdź, która działa najlepiej.

Wskaźnik trafności

Gdy reklama zostanie wyświetlona ponad 500 razy, Facebook przypisuje jej dzienny wskaźnik trafności od 1 do 10, gdzie 10 oznacza wysoką trafność, a 1 – niską. Wskaźnik trafności reklamy jest oparty na pozytywnych i negatywnych reakcjach. Niski współczynnik oznacza słabe dopasowanie grupy docelowej i negatywne reakcje co powoduje ograniczania wyświetlania reklamy.

Zalecenie: dobieraj zdjęcia i treści pod konkretne zainteresowania odbiorców, systematycznie odświeżaj materiał zmieniając zdjęcia i opisy jeśli wskaźnik trafności spada.

Zasięg

Małe grupy odbiorców mogą powodować ograniczenie zasięgu. Estymowany zasięg dzienny na poziomie 1000 – 3000 to niestety niewystarczająca liczba dla zapewnienia płynnego wyświetlania reklamy. Warto dodać więcej zainteresowań cechujących grupę i włączyć wyświetlania reklamy na urządzeniach mobilnych co pozwoli dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Zalecenie: przygotuj kilka precyzyjnych grupy odbiorców, ale korzystając z maksymalnych możliwości określania zachowań i zainteresowań, nie wykluczaj wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Cena i budżet

Cena reklamy obliczana jest przez z system na podstawie tego jakie stawki są obstawiane przez konkurencję. Sugerowany zakres ofert zmienia się wraz z upływem czasu. Jest to normalne i zależy od kilku czynników, takich jak: liczba reklamodawców rywalizujących o daną grupę odbiorców , wzrost cen wpływający na liczbę konkurujących reklamodawców, nieskuteczne parametry targetowania lub nieskuteczny materiał reklamowy. Im więcej zadeklarujesz tym większa pewność, że reklama będzie pokazywana. Problem w tym że gdy robi tak konkurencja to wszyscy muszą płacić więcej. Przez dłuższy czas cena jednego kliknięcia w reklamę na poziomie 5-20 groszy nie była trudna do uzyskania. Przy tym poziomie dzienny budżet 10-20 zł gwarantował stały dopływ nowych osób zainteresowanych ofertą. Obecnie taki budżet w wielu przypadkach będzie stanowczo za mały.

Zalecenie: systematycznie sprawdzaj sugerowany zakres ofert i nie deklaruj poniżej tego poziomu. Rozważ zwiększenie dziennego budżetu i pamiętaj, że bardzo dokładne grupy odbiorców i wartościowa treść reklamy pozwolą na uzyskanie niższych stawek.

 

Być może to jeszcze nie koniec reklamy na Facebooku, ale z pewnością prowadzenie kampanii wiązać się będzie z większym nakładem pracy i pieniędzy. Skuteczna reklama wiąże się z koniecznością ciągłej optymalizacji i kontroli, niezbędne jest systematyczne odświeżanie materiału reklamowego w zależności od wskaźnika trafności i efektów, a uzyskanie dobrego efektu wymaga przygotowania wielu wersji reklamy dla wielu grup odbiorców. To wszystko wymaga czasu, który trzeba poświecić lub za który trzeba zapłacić.

Reklamy na Facebooku – darmowe konsultacje

Jeśli prowadzisz obecnie kampanię na Facebooku i zależy Ci na eksperckiej opinii napisz o niej w komentarzu załączając link do reklamy. Postaram się udzielić krótkiej podpowiedzi, która może polepszyć jej efekty.

 

—————————————————-

Chcesz mieć więcej fanów? Wejdź tutaj i rozkręć swój fanpage!

 

Jak zdobywać klientów lekko i przyjemnie?

Przeanalizowałem wszystkie zwycięskie kampanie marketingowe, które prowadziłem i wyłuskałem z nich 7 strategii, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów i zdominować lokalny rynek: Pobierz bezpłatny poradnik


Czy artykuł był dla Ciebie przydatny?

Ocen artykuł ilością gwiazdek:

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Pomagam firmom zdobywać klientów. Prześwietlam zyskowne firmy w poszukiwaniu najlepszych pomysłów na skuteczny marketing i pomagam przedsiębiorcom wprowadzać je w życie.

5 KOMENTARZE

  1. Moja reklama jest skierowana do rodziców dzieci przystępujących do pierwszej komunii świętej. Jest to oferta wykonania zdjęć.Grupa odbiorców to kobiety w wieku 26-50 zamieszkałe w promilu 25 km od mojej miejscowości.Wykluczyłem osoby ze statusem związku “wolny” . Reklamę można zawęzić do rodziców dzieci w wieku 9-12 lat i to powinna być moja grupa docelowa, ale wtedy jest to mała grupa. Nie wiem w jaki sposób facebook kwalifikuje użytkowników do takiej grupy ale pewnie są to osoby które mają w statusach wpisane dane rodziny. Niestety większość ludzi takich danych nie ujawnia. Podobnie jest jak kieruję reklamę do osób zainteresowanych fotografią ślubną gdzie teoretycznie można kierować reklamę do kobiet ze statusem związku “zaręczony”. Pytanie jak wielu potencjalnych klientów którzy planują ślub ujawnia status związku? Mój fanpage https://www.facebook.com/FotografiaParadowski/

    • Ustalenie tak wąskiej grupy może być rzeczywiście kłopotliwe. Można szerzej korzystać z zainteresowań i próbować zgadywać które z nich mogą świadczyć o tym, że ktoś planuje ślub czy ma dzieci w określonym wieku. Proponuję jednak zastosować zupełnie inną strategię. Zamiast wąskiego targetu można obrać znacznie szerszy np. rodzice lub po prostu wszyscy ludzie którym zależy na dobrych i ładnych zdjęciach robionych w różnych sytuacjach. Reklama nie powinna kierować bezpośrednio do oferty, ale do strony na której można pobrać darmowy poradnik np. „Trzy sposoby na udane zdjęcia z dziećmi” lub „Jak się ustawić do zdjęcia, aby wyglądać atrakcyjniej niż w rzeczywistości.” Oczywiście biorę teraz tematy z sufitu, ale z pewnością zawsze można znaleźć tematy, które będą interesujące i wartościowe dla potencjalnych klientów . Pobranie poradnika musi się wiązać z podaniem adresu e-mail oraz wypełnieniu krótkiej ankiety (stan cywilny, wiek dzieci itp). Po pewnym czasie uzyskamy w ten sposób bazę potencjalnych klientów podzielonych na odpowiednie segmenty. Dzięki ankiecie będziemy wiedzieć komu wysłać ofertę komunijną, a komu zupełnie inną.

  2. Reklama na facebooku to faktycznie fajne rozwiązanie. Można dokładnie ustalić grupę docelową do kogo chce się dotrzeć i czas wyświetlania reklamy oraz dokładne ramy czasowe w jakich ma się wyświetlać. Jestem fotografem ślubnym czasem wykupuje sobie taką reklamę, lub promuje post ze zdjęciem, ale zauważyłem, że w moim przypadku taka forma reklamy się nie sprawdza. Nie wiem być może to kwestia zbyt dokładnie ustalonej grupy docelowej, czy raczej tego, że na FB jest ogrom wyświetlanych reklam, masa dodawanych zdjęć swoich znajomych i po prostu użytkownicy są już do tego przyzwyczajeni i po prostu scrollują tablicę niżej bez zastanowienia.

Leave a Reply to Michał Rybicki Cancel reply