Strony internetowe to jedne z nielicznych narzędzi marketingowych, które opłacone raz pracują dla twojej firmy cały czas. Mogą skutecznie zdobywać klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku, ale pod warunkiem, że zawierają niezbędne elementy i spełniają konkretne założenia, o których przeczytasz w tym artykule.
Po co ci strony internetowe?
Czy zastanawiałeś się kiedyś po co w ogóle potrzebne są ci firmowe strony internetowe? Pewnie od razu odpowiesz – aby zdobywać nowych klientów! No tak, ale jeśli prowadzisz lokalny biznes, nie sprzedajesz w internecie tylko przyjmujesz klienta w swoim lokalu to jak możesz zdobyć klienta, który siedzi w domu przed komputerem? Podejrzewasz, że to jest możliwe, dlatego zamawiasz stronę, ale prawdopodobnie nie wiesz jak to zrobić. Tymczasem zdobywanie klientów przez stronę internetową jest możliwe tylko wtedy jeśli uświadomisz sobie czego tak naprawdę klient szuka w internecie. Przecież on też doskonale wie, że nie skorzysta z usługi przez internet. Tak czy inaczej będzie musiał wyjść z domu, a mimo tego przegląda firmowe strony w internecie. Po co?
Z pewnością szuka informacji, ale przede wszystkim potrzebuje zaufania. Być może już chce skorzystać z twoich usług, ale wertuje stronę bo do końca nie czuje że można ci zaufać. Potrzebuje potwierdzenia tego logicznego jak i emocjonalnego. Chce być pewny, że dobrze wybierze bo potem nie będzie odwrotu.
Zaufanie to kluczowy czynnik w podejmowaniu decyzji zakupowych. Zig Ziglar powiedział kiedyś „Jeśli ludzie cię lubią, będą cie słuchać. Ale jeśli ci ufają, będą robić z tobą interesy”. I to właśnie wzbudzenie zainteresowania powinno być głównym celem firmowej strony internetowej.
Liczy się konwersja
Czy Twoja strona wzbudza zaufanie? Trudno to udowodnić czy zmierzyć, a jednak trzeba to zrobić jeśli zamierzamy budować i optymalizować stronę pod kątem wzbudzania zaufania. Jeśli w firmie pojawia się nowy klient to tak do końca nie wiesz czy jest to efekt dobrej strony. Na sprzedaż wpływa wiele czynników i strona może w tym pomóc lub przeszkodzić dlatego warto znać rzeczywisty stan rzeczy. Klient będąc na stronie nie dokona zakupu bo wiąże się to z koniecznością wizyty, ale powinien zrobić pierwszy mały krok. Jeśli strona wzbudza zaufanie, to klient powinien wykonać małą prośbę czy też przystać na twoją propozycję. Powinien wykazać chęć dalszego kontaktu, a to można już dokładnie zmierzyć.
Uzyskanie zgody na kontakt powinno być głównym zadaniem strony internetowej. Najlepiej zrobić to proponując pobranie oferty startowej w postaci np. zniżki na pierwszą usługę w zamian za podanie danych kontaktowych. Prośba o kontakt musi być dobrze widoczna i stale powtarzana. Warto wykorzystać w tym celu automatyczny popup powitalny i zachęcające banery na każdej podstronie. Konwersja czyli stosunek wszystkich odwiedzających do ilości osób, które podały swoje dane jest doskonałym miernikiem skuteczności strony internetowej.
Jeśli możesz już mierzyć skuteczność strony to teraz kolej poznać czynniki, które wpływają na wzrost zaufania klienta do firmy.
Wygląd strony
Dobry, atrakcyjny wygląd strony buduje zaufanie. To najważniejszy czynnik ponieważ pierwszy dociera do mózgu. Najpierw oglądamy, a dopiero potem ewentualnie czytamy. Nasz mózg 60 tysięcy razy szybciej przetwarza obrazy niż tekst. Zadbaj, aby twoja strona była po prostu ładna, z odpowiednio dobranymi kolorami i kontrastem. Tutaj zapewne różne branże i różne grupy docelowe będą miały różne style, które trzeba brać pod uwagę. Zadbaj o czytelne posegregowanie treści i elementów, tak aby uniknąć wrażenia chaosu i przeładowania.
Zdjęcia
Większość klientów będzie chciała zobaczyć jeszcze przed wizytą jak wygląda twoja firma. Nie ważne czy jest to restauracja, solarium, bar czy ekskluzywne spa, każdy chce sprawdzić czy jest czysto i przyjemnie. Będą szukać odpowiedzi na swoje wątpliwości, a te najłatwiej rozwiać pokazując ładne zdjęcia swojej firmy.
Zadbaj o dużą ilość zdjęć dobrej jakości, które prezentują twoje wnętrza w jak najlepszym świetle. Prezentuj na zdjęciach wszystko to, co wydaje ci się atrakcyjne i warte uwagi. Umieść zdjęcia na każdej podstronie a także na osobnej podstronie „Galeria”. Warto w tym celu zatrudnić profesjonalnego fotografa. Nie ma nic gorszego niż amatorskie, nieudane zdjęcia. Zatrudnienie fotografa to jednorazowy wydatek, który procentować będzie przez wiele lat. Pamiętaj też o ludziach. Jeśli robisz zdjęcia wnętrz niech w środku będą ludzie. Człowiek to istota społeczna i widok innych klientów czy personelu od razu zwiększa zaufanie.
Oferta
Jeśli ktoś ogląda twoją stronę to na 99% po to, aby znaleźć na niej rozwiązanie swojego problemu. Jeśli tego nie znajdzie przejdzie na stronę konkurencji. Aby tego nie zrobił twoja oferta musi znaleźć się na pierwszym, bardzo widocznym miejscu. Zwykle pełną ofertę umieszcza się na osobnej podstronie. Jednak często to się nie sprawdza. Nikt nie będzie poszukiwał informacji w gąszczu podstron. Poszukiwaną usługę użytkownik powinien znaleźć już na pierwszym ekranie. Choćby w formie jednego wyrazu, które najlepiej opisuje daną potrzebę.
Jeśli nie umieścisz czytelnego przeglądu swojej oferty na pierwszej stronie wiele osób po prostu opuści twoją stronę i będzie szukać dalej. Ludzie są niecierpliwi, zwłaszcza w Internecie.
Jeśli ktoś już znajdzie usługę, której szuka z pewnością będzie chciał się dowiedzieć więcej. Ludzie zainteresowani oczekują szczegółów i wyczerpującej informacji. Dlatego po krótkim przedstawieniu usługi każdy powinien z łatwością znaleźć szczegółowy opis. Niepełne i zdawkowe informacje zniechęcają do oferty. Napisz jak najwięcej o usłudze na osobnej podstronie zachowując przejrzystość i czytelność. Im więcej konkretnych informacji przedstawisz tym lepiej.
Ceny
Przeglądamy strony w poszukiwaniu informacji, a cena jest kluczową informacją każdej transakcji. Wielu klientów chce poznać cenę nie po to, aby szukać jak najtańszej oferty, ale by poczuć się komfortowo i po prostu wiedzieć, na co mają się przygotować przychodząc na miejsce. Ukrywanie ceny od razu wzbudza podejrzenia. Jeśli z jakiś względów nie możesz lub nie chcesz podawać cen na stronie to i tak przygotuj oddzielną zakładkę „Ceny” i opisz tam uzasadnienie dlaczego tych cen nie podajesz od razu i w jaki sposób można uzyskać cennik. Jeśli pozostawisz pytanie o ceny bez żadnej odpowiedzi w umyśle klienta rodzi się niepokój, a niepokój nie sprzyja w budowaniu zaufania.
Firma i pracownicy
Każdy lubi wiedzieć w czyje ręce się oddaje, dlatego bardzo często szukamy na stronie informacji o osobach, które świadczą w danej firmie usługi. Poza tym zasady dobrego wychowania nakazują, aby się przedstawić. Zrób to pierwszy. Przedstaw się i zaprezentuj swoją osobę i swoich pracowników.
Kupujemy od tych, których lubimy. Dzięki stronie www możesz sprawić, że zaczną cię lubić zanim do ciebie przyjdą. Przedstaw opis kwalifikacji, ukończone kursy i szkolenie, nagrody i certyfikaty. Nierzadko brak informacji o profesjonalizmie personelu jest podstawą do odrzucenia oferty.
Opinie czyli dowód społeczny
Popularność Internetu bierze się między innym stąd, że możemy tam znaleźć niezależne opinie na prawie każdy temat. Klienci przeglądają strony internetowe w poszukiwaniu opinii. Opinie mają potężną siłę przekonywania. Każdy je czyta i każdy traktuje je jako ważne kryterium podejmowania decyzji.
Jeśli przygotujesz specjalną podstronę z opiniami, ludzie znajdą to, czego szukają – potwierdzenia i uzasadnienia swojej decyzji. Liczne pozytywne opinie stanowią ważny dowód społeczny i potwierdzają jakość i rzetelność. Człowiek jako istota społeczna zrobi to, co robi większość. Widząc wiele opinie nabieramy zaufania i poczucia bezpieczeństwa, co jest niezbędne w procesie sprzedaży. Skoro ludzie i tak szukają opinii w Internecie niech znajdą je u ciebie. Będziesz miał pewność, że są pozytywne.
Wykorzystując odpowiednie wtyczki do WordPressa możesz automatycznie pobierać wszystkie opinie z Facebooka i Google prezentując je w atrakcyjny sposób na swojej stronie.
Kontakt
Strona firmy usługowej nie generuje dochodu. Klient musi przyjść do firmy inaczej nic nie zarobisz. Biorąc to pod uwagę zadaniem strony jest nakłonienie do wykonania kontaktu np. zadzwonienie i umówienie się na wizytę. Dlatego też dane kontaktowe wraz z konkretnym hasłem nakłaniającym do działania powinno znajdować się w wielu miejscach. Jeśli tak zrobisz mimo wszystko nie zapominaj o osobnej podstronie „Kontakt”. Rzecz zdawałoby się elementarna, ale łatwo popełnić błąd w tym temacie. Ludzie odruchowo szukają podstrony zatytułowanej „Kontakt”, więc jeśli dane teleadresowe umieścisz w innym miejscu może być problem z ich odnalezieniem.
Dane kontaktowe powinny być aktualne i wyczerpujące. Im więcej możliwości kontaktu tym lepiej: telefon, adres mailowy, skype, gg. Oczywiście pod warunkiem, że te wszystkie narzędzia będą sprawnie obsługiwane. Nie ma nic gorszego niż pozostawione bez odpowiedzi zapytanie klienta. Przy adresie warto pokazać lokalizacje na mapce. Uświadomienie miejsca siedziby firmy ułatwi podjęcie decyzji o wizycie.
Porady
W usługach klienci szukają ekspertów i profesjonalistów. Chcesz, aby twoje zęby leczył wykształcony stomatolog, a samochód naprawiał doświadczony mechanik, który zna się na swojej pracy jak mało kto. Tylko jak to sprawdzić? Nie uwierzysz w zwykłe zachwalanie, ale zaufasz jeśli zobaczysz że usługodawca ma dużą wiedzę. Publikując na swojej stronie artykuły poradnikowe pokazujesz, że masz wiedzę która się dzielisz i automatycznie budujesz wizerunek eksperta. Dajesz cenną poradę i od razu stajesz się profesjonalistą. Stałe publikowanie takich nawet krótkich porad na stronie internetowej szybko zwiększy zaufanie i sprawi, że klienci chętniej będą wybierać twoją firmę.
Zyskowne strony internetowe
Umieszczając te wszystkie elementy na stronie internetowej wzbudzisz zaufanie w każdym potencjalnym kliencie. Tym samym twoja strona spełni jej najważniejsze zadanie. Jeśli jeszcze zdobędziesz zgodę na kontakt od razu zwiększasz szansę na sprzedaż. Jeśli chcesz taką stronę dla swojej firmy skorzystaj z tej propozycji: Załóż zyskowną stronę dla swojej firmy.
1) Istnieją różne sposoby na zmierzenie tego, czy oferta została uznana za atrakcyjną, można również zmierzyć dzięki różnym programom analitycznym, np Google Analytics, ustawiając cel jako np. przejście do strony, która zawiera kontakt.
2) Jeśli rozchodzi się o wygląd strony internetowej (w tym przypadku głównie strony startowej), jak najbardziej się zgadzam: atrakcyjność strony, co za tym idzie wysoka jakość elementów które się na nią składają (w szczególności elementów graficznych).
3) Znalezienie oferty na stronie (np. dla klientów z miasta x), można rozwiązać również poprzez pozycjonowanie podstron danej witryny, dzięki czemu w przypadku pozycjonowania słowa kluczowego + miasto (np. Odszkodowania powypadkowe Warzawa), kierujemy klienta bezpośrednio do podstrony zawierającej informacje wyłącznie na temat odszkodowań i kontaktu stacjonarnego w Warszawie.
4) Porady – dobrym rozwiązaniem jest tutaj blog i zgadzam się ze stwierdzeniem, że publikowanie wartościowych tekstów jest oznaką potwierdzenia profesjonalizmu.
Podsumowując wypowiedz: Warto postawić na jakość wykonania witryny, oryginalność pomysłów graficznych i tekstów na stronie, które są napisane pod klienta (w większym stopniu niż pod roboty wyszukiwarek). Na koniec należy pamiętać o marketingu w Sieci, który dla każdego biznesu zazwyczaj jest inny – bez standardowych procedur i opowiadania bajek.