Dopiero początek roku, a ja już dokładnie wiem, które firmy będą zarabiać, a które liczyć straty. Wystarczy popatrzeć na ich działania i porównać z trendami, które od dawna dyktują sposoby prowadzenia skutecznego marketingu.
Trendy w marketingu 2015
Jeśli w poprzednim roku ciągle zadawałeś sobie pytania: skąd brać nowych klientów i w jaki sposób z nimi rozmawiać, aby kupowali więcej i częściej, to prawdopodobnie i twoje działania odbiegały od tego co działa w dzisiejszych czasach. Nie marnuj kolejnego roku. Dopasuj swoje działania do obowiązujących trendów, a efekty będą zaskakujące.
Koniec darmowgo Facebooka
Pisałem już o tym w zeszłym roku – koniec darmowej reklamy na Facebooku. Społecznościowy gigant dotrzymuje słowa i po stopniowej redukcji zasięgów postów, w 2015 roku praktycznie całkowicie obetnie komercyjne treści nadawane z firmowych stron.
Wiem, że wiele osób traktowało Facebooka jako główny sposób promocji firmy. Wielu z nich rezygnowało nawet z tradycyjnej strony internetowej, bo publikacja treści na Facebooku jest łatwa i darmowa. Jeśli zaliczasz się do tych osób to na pewno zauważyłeś, że coraz mniej osób reaguje na zamieszczane promocje i biznesowy efekt takich działań jest praktycznie niezauważalny.
W tym roku Facebook całkowicie redukuje posty o charakterze reklamowym. Nie ma szans, aby informacje w stylu „promocja” czy kolejny „rabat 30%” przebiła się do większej ilości osób. Nie ma sensu wrzucać kolejnych promocji na Facebooka bo po prostu Facebook tego nikomu nie pokaże. Czy należy więc zrezygnować z działań na Facebooku?
W żadnym wypadku. W dalszym ciągu Facebook to idealne miejsce do poszukiwania nowych klientów pod warunkiem, że korzystamy z płatnej reklamy. Nie skupiamy się jednak na zbieraniu lajków czy komentarzy. FB to tylko stacja przesiadkowa. Naucz się robić prawidłowo płatne kampanie na Facebooku i wykorzystaj tysiące fanów póki ceny reklam są jeszcze niskie.
W tym roku liczyć się będzie pomysłowa i ciekawa treść zamiast kolejnych promocji oraz sprytny sposób na przejęcie facebookowiczów do własnej bazy. Warto zwrócić też uwagę na system reklamy retagerowanej. Ta nowa funkcja konta reklamowego Facebooka daje niewyobrażalne efekty. Do tej pory zarezerwowana dla dużych firm teraz w zasięgu każdego.
Chętnych na reklamy jest jednak tak dużo, że podejrzewam, iż będzie to ostatni rok gdzie tak tanio będzie można budować bazy potencjalnych klientów z pomocą Facebooka.
Telefony i tablety
Proponuje mały test: wyciągnij telefon i otwórz w nim swoją stronę. Czy możesz wszystko wygodnie przeczytać, czy też sprawia to trudność?
Coraz częściej oglądamy strony przez smartfony i tablety. Jeszcze niedawno było to kilka procent, w tym roku może to być już nawet kilkadziesiąt! Widzę to wyraźnie zwłaszcza realizując kampanie reklamowe na Facebooku. Średnio 20-30% wejść jest właśnie z urządzeń mobilnych. Są tergety i czasy gdzie tych wejść jest nawet 50%. To oznacza, że jeżeli nie masz wersji mobilnej strony to po prostu tracisz potencjalnych klientów, bo nikt nie będzie się męczyć, po prostu zamknie taką stronę w ciągu kilku sekund.
Wersja mobilna strony to w tym roku już konieczność. Zapisz sobie to jako priorytet do wykonania bo nawet Google od 2015 roku zaczyna oceniać strony pod względem obecności wersji mobilnej i automatycznie niedostosowane strony będą spadały w rankingach wyszukiwania.
Marketing za przyzwoleniem
Na pewno to zauważasz – coraz trudniej zdobyć nowego klienta. W nowym roku nie będzie łatwiej. To już nie tylko problem jak sprzedać, ale także jak zachęcić klienta, aby zechciał przynajmniej zapoznać się z reklamą. Zanim klient kupi twoją usługę, wcześniej ty musisz kupić jego uwagę.
Klienci mają coraz mniej czasu, a coraz więcej firm i rzeczy walczy o ich uwagę. Zanim przedstawimy ofertę musimy zdobyć ich uwagę co jest coraz trudniejsze.
Firmy które nie mają skutecznego systemu budowania bazy zainteresowanych klientów skazane są na wieczną pogoń za klientem i ciągłe promocje cenowe. Mało kto to wytrzyma i niestety bankructwa są nieuniknione.
Zmienia się podejście – nie polujesz na klienta, ale go hodujesz, z myśliwego stajesz się farmerem. Zachęcasz do kontaktu, zdobywasz zgodę, budujesz zaufanie i dopiero sprzedajesz – to tzw. marketing za przyzwoleniem, w zasadzie numer jeden do zrobienia!
Perfekcyjna obsługa klienta
Już kilka lat temu Don Peppers w książce „One to one fortune” pokazał, że znacznie mądrzej jest skupić się na zwiększaniu sprzedaży obecnym klientom niż na pozyskiwaniu nowych. Zdobycie nowego klienta jest drogie i trudne. Także sam klient nie chce ciągle zmieniać, poszukiwać i sprawdzać nowych ofert.
Najwięcej zysku daje myślenie jak zatrzymać na dłużej klienta i jak wyciągnąć od niego więcej pieniędzy. Do tego jednak niezbędna jest perfekcyjna obsługa klienta. Niekoniecznie najlepsza oferta czy najniższa cena, ale właśnie obsługa, która sprawia, że klient czuje się indywidualnie traktowany i ceniony.
Zwykle firmy skupiają się na perfekcyjnym wykonaniu usługi, jednak to sposób obsługi decyduje czy klient zostanie na stałe czy trafi do konkurencji.
Atrakcyjne treści
To co wiąże się z w zasadzie z wszystkimi trendami – atrakcyjne treści. Niestety w tym roku nie sprawdzą się standardowe sposoby na promocje i ściąganie uwagi. Standardowe komunikaty przestają działać.
Twoje teksty na stronie, maile czy ulotki muszą być idealnie dopracowane pod względem merytorycznym jak i perswazyjnym. Albo zlecisz to specjaliście, albo zgłębisz tajniki copywritingu, albo… nikt nie będzie tego czytał!
Jeśli miałbym radzić na czym się skupić, aby w tym roku wyraźnie poprawić swoje marketingowe efekty, z pewnością były by to właśnie wymienione trendy:
- Zacznij robić płatne kampanie na Facebooku które przekazują fanów poza portal do twojej strony i bazy klientów.
- Koniecznie dostosuj stronę internetową do urządzeń mobilnych.
- Zacznij stosować zasady marketingu za pozwoleniem czyli zbieraj bazę klientów i buduj z nimi relacje.
- Stale podnoś standardy obsługi klienta.
- W końcu naucz się pisać ciekawe teksty w swoich mailach i w innych materiałach reklamowych.
Twój artykuł utwierdził mnie, że definitywnie muszę zmienić budowę strony. Proszę o więcej informacji jak radzić sobie z reklamą płatną na FB, ponieważ do tej traktowałam FB jako coś, gdzie trzeba zaistnieć. Hodowanie klienta.., tak to jest ważne. Do tej pory robiłam to przypadkowo i na oślep. Otwierasz przede mną drzwi, za którymi czeka na mnie sukces.
Podobnie ma się z klientami instytucjonalnymi – tam też są ludzie 🙂
Bardzo ważna, dla mniw nowa wiedza we własciwej kampani reklamowej na facebooku.