Projektowanie logo może być sporym wydatkiem dla twojej firmy. Cena profesjonalnie wykonanego loga firmowego to koszt około 1000 zł. Nierzadko agencje reklamowe żądają za nie nawet 5-10 tysięcy złotych. Czy warto wydawać tyle pieniędzy na mały element, który jest praktycznie tylko dodatkiem do strony internetowej czy folderu?
Przecież wystarczy dobrać ładną czcionkę i kolor, aby samemu stworzyć logo, albo przy okazji zlecania folderów zaprzyjaźniony grafik wymyśli coś na szybkiego. Zresztą nie logo jest przecież najważniejsze. Liczy się produkt, oferta i cena. Poza tym w małej firmie trudno wygospodarować budżet na same foldery czy ulotki więc małe logo jest często zupełnie pomijane i na szybie ląduje zwykła i pospolita nazwa. Jeśli zaliczasz się do grona takich firm to robisz duży błąd. Zanim powiem dlaczego spójrz na poniższe logotypy:
To co od razu rzuca się w oczy to różnorodność. Każde logo jest inne. Jeśli przyjrzysz się dokładnie poszczególnym logotypom to od razu w głowie pojawią się określone myśli na temat firmy. Z pewnością nie są to szare zwykłe firmy. Te firmy maja charakter i tożsamość. Mimo tego, iż nic nie wiemy na temat tych firm to od razu możemy ocenić ich ofertę znacznie wyżej. Szybciej im zaufamy i szybciej od nich kupimy. Czy to są duże firmy? Nie! W większości są to małe działalności, które dysponują takim samym budżetem na marketing co ty.
Logo to pierwszy komunikat wysyłany przez firmę do klienta. Jednak nie jest to przypadkowy komunikat, a ściśle określona informacja. Logo to swojego rodzaju znak graficzny, który przedstawia firmę, wyraża wartości, charakter, często też określa charakter działalności. Logo jest symbolem, pewnym skrótem myślowym przedstawiającym idee i filozofię firmy. Idealne logo nie jest jednak ilustracją tego co robi firma. Jest wizualnym symbolem jej ducha i osobowości.
Logo to najtańsze i najbardziej elastyczne narzędzie marketingowe. To najtańszy sposób na odróżnienie się od konkurencji i podniesienie wartości firmy w świadomości klienta. Spójrz jeszcze raz na powyższe przykłady oraz zdjęcie na samej górze. Od razu widać które nazwy wzbudzają większe zaufanie.
Logo bardzo szybko zapada w pamięć, a wraz z nim emocje i informacje, które przekazuje. Wystarczy umieścić logo w kilku miejscach, aby od razu zyskać silny efekt promocyjny. Jeśli masz już logo umieść je nie tylko w materiałach reklamowych i nad recepcją, ale też w innych miejscach w swojej siedzibie. Logo powinno znajdować się na drzwiach wejściowych, na drzwiach do poszczególnych pomieszczeń, na ścianach oraz przedmiotach użytkowych. Kilkakrotne powtórzenie znaku graficznego wywołuje efekt utrwalenia dokładnie tak samo jak w procesie uczenia się. W ten sposób automatycznie uczysz klienta jak ważna jest twoja firma.
Nie wierzysz, że to działa? Przejdź się do pobliskiego oddziału banku lub innej franczyzowej firmy usługowej i zobacz w jaki sposób eksponowane jest logo. Z pewnością logo będzie powtórzone w kilku miejscach od drzwi poprzez ściany, a na firmowych długopisach kończąc. Zrób to samo u siebie,a wartość firmy w świadomości klienta od razu podskoczy do góry.
Czy warto inwestować w logo? Z pewnością tak. Dzięki temu promujesz swoją niepowtarzalną tożsamość, odróżniasz się od konkurencji i zyskujesz wyższą wartość w świadomości klientów.
Projektowanie logo – zasady
Jak stworzyć dobre logo spełniające swoje zadanie?
Stworzenie dobrego loga nie będzie trudne jeśli skorzystasz z poniższej recepty:
Krok 1: Pomyśl co jest misją twojej firmy, jaka jest jej kultura i osobowość. Najlepiej zapisz to w jednym zdaniu.
Krok 2: Obejrzyj loga konkurencji i firm z twojej branży. Pomyśl czym możesz się wyróżnić.
Krok 3: Zastanów się na kolorami. Jakie widzisz w swojej firmie? Czy firma w oczach klientów powinna być poważna, godna zaufania czy raczej wesoła, spontaniczna, kreatywna? Tradycyjna czy nowoczesna? Spisz cechy jakie według ciebie pasują najbardziej.
Krok 4: Znajdź dobrego grafika. Twoje logo pracować będzie latami więc logo powinien jej zrobić profesjonalista.
Krok 5: Opowiedz grafikowi o charakterze działalności i najważniejszych cechach firmy, które ma komunikować logo. Przekaż spisane wnioski i uwagi z punktów 1-3.
Krok 6: Poproś grafika o kilka wstępnych propozycji.
Krok 7: Projekty pokaż znajomym i innym osobom aby zebrać uwagi od osób nie związanych z firmą.
Krok 8: Przekaż poprawki grafikowi.
Krok 9: Jeśli dalej czujesz że to nie to, powtórz proces jeszcze raz.
Krok 10: Jeśli logo jest gotowe – wykorzystaj je w spójnej identyfikacji wizualnej.
Potrzebujesz logo dla swojej firmy?
Autorem przykładowych logotypów i wskazówek dotyczących projektowania jest Weronika Zawiślak, która prowadzi studio projektowe Zink. Miałem okazję współpracować z Panią Weroniką i jeśli potrzebujesz dobrego logotypu w rozsądnej cenie to szczerze polecam skorzystanie z jej oferty. Dane kontaktowe znajdziesz na stronie www.zinkstudio.pl.
Z dużą uwagą czytam Pana porady, troszkę żałuję, że nie znalazłam namiarów do Pana wcześniej, moja strona jest już niemal skończona i nadal nie jestem przekonana czy są to dobrze wydane pieniądze.
wiele prezentowanych tu logotypów jest blędnie zrobionych. Za duży haos – za duża ilość kolorów, za drobne detale (nie widoczne z odlełości przy reklamie wielkoformatowej) – a co za tym idzie problemy przy reprodukcji na materiałach reklamowych i nie tylko. Polecam literature – jak zaprojektować poprawnie logotyp.
Słuszna uwaga – jeśli zamierzasz promować się na bilbordach zadbaj o czytelność znaku. Co do przykładów – jest to tylko ilustracja do tematu artykułu, który jest wstępem do całego szerokiego zagadnienia jakim jest projektowanie logotypu.
Zgadzam się. Ilustracja pokazuje znaki, którą są źle zaprojektowane i tłumaczenie, że to tylko ilustracja do mnie nie przemawia. Tekst jest o logo i powinien pokazywać poprawne projekty.
Jest Pan świadomą osobą zapewne z dużą wiedzą, aczkolwiek wielu przedsiębiorców nie ma żadnej świadomości w tej kwestii. Często słyszę, że logo można zrobić w Wordzie, za darmo… i tak też się dzieje. Moim celem jest zainspirowanie takich ludzi i zachęcenie ich do kontaktu z grafikiem, który już dopilnuje, aby logo było zaprojektowane zgodnie ze sztuką. To nie jest instruktarz “jak zrobić logo” tylko moja opinia, że warto zlecić logo u profesjonalisty. Przykładowe zestawienie pokazuje przede wszystkim bogatą różnorodność jaką mogą cechować się logotypy i myślę, że to dobra ilustracja do tematu nawet jeśli niektóre z logotypów nie są idealne pod względem technicznym.
Już samo zdjęcie w artykule pokazuje, że warto zainwestować w logo. Mnie osobiście brakuje na nim bardzo tego “drobnego” szczegółu (np. szkicu – w białym kolorze – twarzy kobiety z rozwianymi włosami). Jesteśmy wzrokowcami. Łatwiej zapamiętać i zwrócić uwagę na obraz, rysunek niż słowo. Logo jest dla mnie uzupełnieniem nazwy, symbolem firmy dlatego uważam, że nie warto na nim oszczędzać.
Cieszę się że trafiłam na tą stronę.Dużo praktycznych i też niedrogich porad.Nie ma drugiej takiej stronki.:)
skorzystam z tych rad na pewno.Monia
Odpowiedź na pytanie oczywista! Analogicznie – nie zapłacisz, dostaniesz nieskuteczne logo. Wiadomo, że chcąc mieć dobrą pozycję na rynku, musimy się wyróżniać, dlatego moja firma skorzystała z usług agencji Fama z Warszawy. Logo wybitne, skuteczne i klienci chwalą minimal identyfikacyjny.