Czy warto płacić za logo?

9
8417

projektowanie logo

Projektowanie logo może być sporym wydatkiem dla twojej firmy. Cena profesjonalnie wykonanego loga firmowego to koszt około 1000 zł. Nierzadko agencje reklamowe żądają za nie nawet 5-10 tysięcy złotych. Czy warto wydawać tyle pieniędzy na mały element, który jest praktycznie tylko dodatkiem do strony internetowej czy folderu?

Przecież wystarczy dobrać ładną czcionkę i kolor, aby samemu stworzyć logo, albo przy okazji zlecania folderów zaprzyjaźniony grafik wymyśli coś na szybkiego. Zresztą nie logo jest przecież najważniejsze. Liczy się produkt, oferta i cena. Poza tym w małej firmie trudno wygospodarować budżet na same foldery czy ulotki więc małe logo jest często zupełnie pomijane i na szybie ląduje zwykła i pospolita nazwa. Jeśli zaliczasz się do grona takich firm to robisz duży błąd. Zanim powiem dlaczego spójrz na poniższe logotypy:

projektowanie logo

To co od razu rzuca się w oczy to różnorodność. Każde logo jest inne. Jeśli przyjrzysz się dokładnie poszczególnym logotypom to od razu w głowie pojawią się określone myśli na temat firmy. Z pewnością nie są to szare zwykłe firmy. Te firmy maja charakter i tożsamość. Mimo tego, iż nic nie wiemy na temat tych firm to od razu możemy ocenić ich ofertę znacznie wyżej. Szybciej im zaufamy i szybciej od nich kupimy. Czy to są duże firmy? Nie! W większości są to małe działalności, które dysponują takim samym budżetem na marketing co ty.

Logo to pierwszy komunikat wysyłany przez firmę do klienta. Jednak nie jest to przypadkowy komunikat, a ściśle określona informacja. Logo to swojego rodzaju znak graficzny, który przedstawia firmę, wyraża wartości, charakter, często też określa charakter działalności. Logo jest symbolem, pewnym skrótem myślowym przedstawiającym idee i filozofię firmy. Idealne logo nie jest jednak ilustracją tego co robi firma. Jest wizualnym symbolem jej ducha i osobowości.

Logo to najtańsze i najbardziej elastyczne narzędzie marketingowe. To najtańszy sposób na odróżnienie się od konkurencji i podniesienie wartości firmy w świadomości klienta. Spójrz jeszcze raz na powyższe przykłady oraz zdjęcie na samej górze. Od razu widać które nazwy wzbudzają większe zaufanie.

Logo bardzo szybko zapada w pamięć, a wraz z nim emocje i informacje, które przekazuje. Wystarczy umieścić logo w kilku miejscach, aby od razu zyskać silny efekt promocyjny. Jeśli masz już logo umieść je nie tylko w materiałach reklamowych i nad recepcją, ale też w innych miejscach w swojej siedzibie. Logo powinno znajdować się na drzwiach wejściowych, na drzwiach do poszczególnych pomieszczeń, na ścianach oraz przedmiotach użytkowych. Kilkakrotne powtórzenie znaku graficznego wywołuje efekt utrwalenia dokładnie tak samo jak w procesie uczenia się. W ten sposób automatycznie uczysz klienta jak ważna jest twoja firma.

Nie wierzysz, że to działa? Przejdź się do pobliskiego oddziału banku lub innej franczyzowej firmy usługowej i zobacz w jaki sposób eksponowane jest logo. Z pewnością logo będzie powtórzone w kilku miejscach od drzwi poprzez ściany, a na firmowych długopisach kończąc. Zrób to samo u siebie,a wartość firmy w świadomości klienta od razu podskoczy do góry.

Czy warto inwestować w logo? Z pewnością tak. Dzięki temu promujesz swoją niepowtarzalną tożsamość, odróżniasz się od konkurencji i zyskujesz wyższą wartość w świadomości klientów.

Projektowanie logo – zasady

Jak stworzyć dobre logo spełniające swoje zadanie?

Stworzenie dobrego loga nie będzie trudne jeśli skorzystasz z poniższej recepty:

Krok 1: Pomyśl co jest misją twojej firmy, jaka jest jej kultura i osobowość. Najlepiej zapisz to w jednym zdaniu.

Krok 2: Obejrzyj loga konkurencji i firm z twojej branży. Pomyśl czym możesz się wyróżnić.

Krok 3: Zastanów się na kolorami. Jakie widzisz w swojej firmie? Czy firma w oczach klientów powinna być poważna, godna zaufania czy raczej wesoła, spontaniczna, kreatywna? Tradycyjna czy nowoczesna? Spisz cechy jakie według ciebie pasują najbardziej.

Krok 4: Znajdź dobrego grafika. Twoje logo pracować będzie latami więc logo powinien jej zrobić profesjonalista.

Krok 5: Opowiedz grafikowi o charakterze działalności i najważniejszych cechach firmy, które ma komunikować logo. Przekaż spisane wnioski i uwagi z punktów 1-3.

Krok 6: Poproś grafika o kilka wstępnych propozycji.

Krok 7: Projekty pokaż znajomym i innym osobom aby zebrać uwagi od osób nie związanych z firmą.

Krok 8: Przekaż poprawki grafikowi.

Krok 9: Jeśli dalej czujesz że to nie to, powtórz proces jeszcze raz.

Krok 10: Jeśli logo jest gotowe – wykorzystaj je w spójnej identyfikacji wizualnej.

Potrzebujesz logo dla swojej firmy?

Autorem przykładowych logotypów i wskazówek dotyczących projektowania jest Weronika Zawiślak, która prowadzi  studio projektowe Zink. Miałem okazję współpracować z Panią Weroniką i jeśli potrzebujesz dobrego logotypu w rozsądnej cenie to szczerze polecam skorzystanie z jej oferty. Dane kontaktowe znajdziesz na stronie www.zinkstudio.pl.

 

Jak zdobywać klientów lekko i przyjemnie?

Przeanalizowałem wszystkie zwycięskie kampanie marketingowe, które prowadziłem i wyłuskałem z nich 7 strategii, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów i zdominować lokalny rynek: Pobierz bezpłatny poradnik


Czy artykuł był dla Ciebie przydatny?

Ocen artykuł ilością gwiazdek:

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Pomagam firmom zdobywać klientów. Prześwietlam zyskowne firmy w poszukiwaniu najlepszych pomysłów na skuteczny marketing i pomagam przedsiębiorcom wprowadzać je w życie.

9 KOMENTARZE

  1. Z dużą uwagą czytam Pana porady, troszkę żałuję, że nie znalazłam namiarów do Pana wcześniej, moja strona jest już niemal skończona i nadal nie jestem przekonana czy są to dobrze wydane pieniądze.

  2. wiele prezentowanych tu logotypów jest blędnie zrobionych. Za duży haos – za duża ilość kolorów, za drobne detale (nie widoczne z odlełości przy reklamie wielkoformatowej) – a co za tym idzie problemy przy reprodukcji na materiałach reklamowych i nie tylko. Polecam literature – jak zaprojektować poprawnie logotyp.

    • Słuszna uwaga – jeśli zamierzasz promować się na bilbordach zadbaj o czytelność znaku. Co do przykładów – jest to tylko ilustracja do tematu artykułu, który jest wstępem do całego szerokiego zagadnienia jakim jest projektowanie logotypu.

    • Zgadzam się. Ilustracja pokazuje znaki, którą są źle zaprojektowane i tłumaczenie, że to tylko ilustracja do mnie nie przemawia. Tekst jest o logo i powinien pokazywać poprawne projekty.

      • Jest Pan świadomą osobą zapewne z dużą wiedzą, aczkolwiek wielu przedsiębiorców nie ma żadnej świadomości w tej kwestii. Często słyszę, że logo można zrobić w Wordzie, za darmo… i tak też się dzieje. Moim celem jest zainspirowanie takich ludzi i zachęcenie ich do kontaktu z grafikiem, który już dopilnuje, aby logo było zaprojektowane zgodnie ze sztuką. To nie jest instruktarz “jak zrobić logo” tylko moja opinia, że warto zlecić logo u profesjonalisty. Przykładowe zestawienie pokazuje przede wszystkim bogatą różnorodność jaką mogą cechować się logotypy i myślę, że to dobra ilustracja do tematu nawet jeśli niektóre z logotypów nie są idealne pod względem technicznym.

  3. Już samo zdjęcie w artykule pokazuje, że warto zainwestować w logo. Mnie osobiście brakuje na nim bardzo tego “drobnego” szczegółu (np. szkicu – w białym kolorze – twarzy kobiety z rozwianymi włosami). Jesteśmy wzrokowcami. Łatwiej zapamiętać i zwrócić uwagę na obraz, rysunek niż słowo. Logo jest dla mnie uzupełnieniem nazwy, symbolem firmy dlatego uważam, że nie warto na nim oszczędzać.

  4. Odpowiedź na pytanie oczywista! Analogicznie – nie zapłacisz, dostaniesz nieskuteczne logo. Wiadomo, że chcąc mieć dobrą pozycję na rynku, musimy się wyróżniać, dlatego moja firma skorzystała z usług agencji Fama z Warszawy. Logo wybitne, skuteczne i klienci chwalą minimal identyfikacyjny.

Odpowiedz na „JoannaAnuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here